Nové trendy v environmentální výchově - to bylo hlavní téma Pedagogického dne 2013, který se uskutečnil v polovině listopadu v Sokolově. Akci uspořádalo Krajské vzdělávací centrum ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy v Praze.
Dopolední část setkání se týkala vývoje environmentální výchovy. Od roku 2007 je environmentální výchova součástí rámcových vzdělávacích programů a jako průřezové téma se objevuje v různé podobě v řadě oborů a předmětů. Na setkání rovněž zaznělo, že kromě kladů má zavádění environmentální výchovy u nás i negativa, a to hlavně v nekoncepčnosti, chybějící návaznosti na evropský a celosvětový výzkum a zbytečně velký důraz na znalosti z ekologie a biologie.
Plošný model postupného začleňování podobných aktivit do života škol má svá specifika, která se na setkání rovněž diskutovala. Patří sem kooperativní i osobní dovednosti, postoje a hodnoty, dále potřeba přesvědčení o vlastním vlivu a velmi subjektivní vztah k místu. Je samozřejmě velmi obtížné nalézat hranici mezi smysluplnými názory ve vztahu k životnímu prostředí a demagogií, do které mohou podobné aktivity přerůst velmi lehce.
Druhá část setkání se týkala aplikování environmentální výchovy přímo ve výuce a pokračovala formou odpoledních workshopů. Ty byly věnovány makrofotografii ve škole, preparaci osteologického materiálu obratlovců, badatelské činnosti na školní zahradě a vědě, výtvarné výchově a environmentálnímu vzdělávání.
Setkání proběhlo v rámci udržitelnosti projektu „Krajské vzdělávací centrum pro DVPP“. Partnery byli zástupci Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, kteří celou akci odborně zaštítili. V rámci činnosti Krajského vzdělávacího centra jde o další velmi úspěšnou ukázku skutečnosti, že o DVPP je mezi učiteli zájem, což je velkou motivací pro další období.
Plošný model postupného začleňování podobných aktivit do života škol má svá specifika, která se na setkání rovněž diskutovala. Patří sem kooperativní i osobní dovednosti, postoje a hodnoty, dále potřeba přesvědčení o vlastním vlivu a velmi subjektivní vztah k místu. Je samozřejmě velmi obtížné nalézat hranici mezi smysluplnými názory ve vztahu k životnímu prostředí a demagogií, do které mohou podobné aktivity přerůst velmi lehce.
Druhá část setkání se týkala aplikování environmentální výchovy přímo ve výuce a pokračovala formou odpoledních workshopů. Ty byly věnovány makrofotografii ve škole, preparaci osteologického materiálu obratlovců, badatelské činnosti na školní zahradě a vědě, výtvarné výchově a environmentálnímu vzdělávání.
Setkání proběhlo v rámci udržitelnosti projektu „Krajské vzdělávací centrum pro DVPP“. Partnery byli zástupci Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, kteří celou akci odborně zaštítili. V rámci činnosti Krajského vzdělávacího centra jde o další velmi úspěšnou ukázku skutečnosti, že o DVPP je mezi učiteli zájem, což je velkou motivací pro další období.
Za stránku zodpovídá
Mgr. Veronika Svobodová
Datum aktualizace