V novém programovacím období 2014 -2020 bude prostřednictvím mikroregionů a Místních akčních skupin v ČR rozděleno přibližně 20 – 40 miliard Kč. Karlovarský kraj chce proto prohloubit spolupráci s mikroregiony.
S mnohými manažery území přitom kraj kooperuje dlouhodobě, a to i díky projektu Partnerství pro budoucnost. „V letošním roce jsme na činnost manažerů přispěli částkou 4,6 mil. korun. V příštím roce počítáme s navýšením částky o 1 milion korun,“ uvedl hejtman Josef Novotný.
Podle zástupců mikroregionů se v současné době intenzivně pracuje na vytváření Regionálního intervenčního rámce (tzv. RIR). Hejtman vyzval u příležitosti podpisu smluv zástupce svazků obcí, aby stručně informovali o dosavadní činnosti, o plánech do budoucna i o problémech mikroregionů.
„Nejvíce nás trápí špatné dopravní spojení s Prahou. Kvůli nedokončené komunikaci R6 dávají turisté přednost Krkonoším nebo Šumavě,“ konstatoval Jan Novák z První krušnohorské o. p. s. Podle slov Josefa Novotného by měly být v roce 2016 dobudovány obchvaty obcí a železniční přejezdy. Kompletně dokončené silnice R6 by se kraj měl dočkat až v roce 2030.
Ze strany mikroregionů byla několikrát zmíněna přebujelá byrokracie a nejasná pravidla při administraci projektů z EU (zejména ROP), a to s důrazem na komplikované a nejasné podmínky při zadávání veřejných zakázek. Všeobecně ale mikroregiony dotace EU neodmítají, naopak jsou přínosem pro jejich rozvoj. Poukazují ale na druhé straně i na to, jak jinde funguje přerozdělování veřejných financí lépe a snadněji- tedy na snadnost a přehlednost krajských dotací, zejména Programu rozvoje venkova.
I přes zmíněné komplikace všechny zúčastněné mikroregiony dobře fungují především díky vzájemné spolupráci, úspěšnosti při realizaci projektů a v neposlední řadě díky podpoře Karlovarského kraje.