O výkonu této funkce hovoříme s ředitelem Krajského úřadu Karlovarského kraje Romanem Rokůskem a s dnes již bývalým správcem obce Stružná JUDr. Josefem Králem:
Proč bylo třeba v obci Stružná jmenovat správce obce?
Rokůsek: Správce obce Stružná byl jmenován v situaci, která vznikla po neshodách zastupitelstva obce z důvodu závad zjištěných Finančním úřadem při čerpání státních dotací, které byly obci poskytnuty ve výši 9 milionů korun na vybudování části kanalizace v obcích Žalmanov a Stružná. Po vzniku těchto problémů odstoupil starosta obce i několik zastupitelů. Zastupitelé, kteří zůstali, nemohli pro svůj nízký počet nového starostu zvolit. V takové situaci je ředitel Krajského úřadu povinen, podle zákona o obcích, správce obce jmenovat. Správcem obce byl dnem 1. 7. 2004 jmenován zaměstnanec Krajského úřadu JUDr. Josef Král. Správa obce Stružná zahrnovala též správu obcí Žalmanov, Nová Víska, Horní Tašovice a Peklo.
Kdo hradí náklady, které s výkonem správce obce vznikají?
Rokůsek: Veškeré náklady a osobní výdaje, které se správou obce v době správy vzniknou, nese Karlovarský kraj.
Co vlastně správce obce dělá? Jaká jsou jeho práva a jeho povinnosti?
Rokůsek: Správce obce zabezpečuje výkon přenesené působnosti a zákonem stanovené úkoly v samostatné působnosti obce. Správce je v čele obecního úřadu. Úkolem správce jistě není vyřešit všechny problémy obce. Správce obce má zejména dvě základní povinnosti. Zachovat fungování běžného života občanů obce a běžnou činnost obecního úřadu v době, kdy zastupitelstvo není ze zákona oprávněno rozhodovat a zvolit si starostu a připravit nové volby v obci tak, aby bylo možné zvolit nové zastupitelstvo a nového starostu.
Jak jste přijal jmenování správcem obce?
Král: Především musím říci, že jsem neměl možnost převít zkušenosti od některého ze zaměstnanců Karlovarského kraje. Tuto funkci přede mnou ještě nikdo v našem kraji nevykonával. Jmenováním jsem byl překvapen. Přijal jsem ho s vědomím velké odpovědnosti. Zároveň jsem byl zvědav, co taková práce představuje.
Jak se vám jako správci obce pracovalo?
Král: Nad očekávání dobře. Je pravda, že mi pomáhali někteří jiní zaměstnanci kraje a zejména několik občanů obce Stružná. Práce to není snadná. Správce obce se musí urychleně seznámit se situací v obci a především musí v době co nejkratší být schopen řešit všechny denní i některé neobvyklé problémy obce a jejích občanů. Správce zodpovídá za finanční hospodaření obce, je oprávněn přijímat a propouštět zaměstnance obce, řeší podněty a stížnosti občanů. Jedná jménem obce nejenom s občany, úřady a dodavatelskými firmami, ale též s policií, státním zastupitelstvím a se soudy. Rozsah povinností správce je stanoven zákonem. Zákon však nemůže obsáhnout problémy obcí. Správce obce musí tudíž často velmi rychle rozhodovat, zda je nebo není oprávněn příslušný problém řešit. Bez pomoci místních občanů by správce své povinnosti zvládal velmi těžko. Za pomoc a spolupráci bych chtěl Struženským samozřejmě poděkovat.
Co vás při správě obce nejvíce překvapilo?
Král: Nejvíce mě překvapil přístup některých obyvatel spravovaných obcí a jejich zájem znovu začít pracovat v novém zastupitelstvu. A to i ve složité situaci, ve které se obec nachází. Obec je povinna uhradit státu do konce roku 2004 více než 12 milionů korun. Také mě překvapila žádost dvou mladých lidí ze Stružné, abych je jako správce obce oddal. Nakonec byli oddáni jinde, ale překvapen jsem opravdu byl.
Myslíte si, že jste práci správce obce vykonával dobře?
Král: Mně samotnému nepřísluší svoji práci hodnotit. Hodnotit mě mohou občané spravovaných obcí a ředitel Krajského úřadu, který moji činnost kontroloval a kterému jsem za výkon funkce správce obce odpovědný.
Splnil krajem jmenovaný správce obce Stružná vaše očekávání?
Rokůsek: Ano. Jsem přesvědčen, že právník Krajského úřadu Josef Král odvedl ve Stružné dobrou práci. Projevila se jeho odborná kvalifikace a životní zkušenosti. Spravované obce absenci zastupitelstva i starosty v podstatě nepocítily. 4. září bylo řádně zvoleno nové zastupitelstvo obce. Toto zastupitelstvo zvolilo novou starostku obce. Myslím, že nejlépe vystihuje práci správce obce to, že se občané spravovaných obcí s doktorem Králem rozloučili na ustavujícím zasedání nového zastupitelstva 16. září po podání jeho závěrečné zprávy o hospodaření obce potleskem. To není při takovéto příležitosti běžné.
Na závěr bych si dovolil mít malé přání. Přál bych si, aby zastupitelstva obcí Karlovarského kraje v obcích jednala a hospodařila tak, abych jako ředitel Krajského úřadu musel podobná rozhodnutí přijímat co možná nejméně. Nejlepší by však bylo, aby Krajský úřad už žádného správce obce nemusel nikdy jmenovat.