Cestující na železniční trati z Plzně do Chebu si mohli oddychnout. Stavba optimalizace trati Planá u Mariánských Lázní – Cheb byla dokončena. Modernizace trati Plzeň – Cheb byla rozdělena do tří etap, trvala pět let a stála 13,1 miliardy korun. Od příštího roku se má doba jízdy mezi Chebem a Plzní zkrátit o více než čtvrthodinu.
Cestující jistě ocení nejen to, že už nejsou nuceni při jízdě přestupovat do náhradních autobusů. Bezbariérové přístupy a informační systémy znamenají zvýšení komfortu a díky instalaci moderního zabezpečovacího zařízení byla posílena bezpečnosti železničního provozu. Celkově bylo stavbou dosaženo vyšších technických parametrů v souladu s požadavky na transevropskou železniční síť.
Optimalizovaný téměř 40 kilometrů dlouhý úsek začíná v Plzeňském kraji a za železniční stanicí Chodová Planá pokračuje územím Karlovarského kraje. V úseku je šest železničních stanic a dvě zastávky, z toho jedna nová – v Salajně. Ve všech stanicích a zastávkách vznikla nová nástupiště.
Investorem stavby, která je součástí souboru devíti samostatných staveb západní části III. železničního koridoru, je Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).„Hlavní náplní stavby byly především úpravy zemního tělesa a kolejové úpravy včetně směrových posunů za účelem zvýšení rychlosti a bezpečnosti železničního provozu,“ informoval při slavnostním zahájení provozu na optimalizované trati Pavel Habarta, pověřený řízením SŽDC s tím, že oproti rychlostem v rozmezí 70 –100 kilometrů za hodinu vzrostla v daném úseku traťová rychlost pro klasické soupravy na 120 a pro soupravy s naklápěcí technikou na 150 kilometrů za hodinu.
Jak připomněl krajský radní Vratislav Emler, pro Karlovarský kraj má tato trať také vnitroregionální charakter. „V úseku Mariánské Lázně – Cheb je zajišťována železniční osobní doprava v závazku veřejné služby, což znamená zajišťování základní dopravní obslužnosti pro občany kraje,“ vysvětlil.
Součástí stavby byla rovněž instalace 9,5 kilometru protihlukových stěn.