Letošní Pedagogický den mateřských škol, který proběhl v Krajském vzdělávacím centru Gymnázia Sokolov, řešil problematiku začleňování dětí se zdravotním postižením či jiným znevýhodněním do dětského kolektivu, tedy otázky inkluze a integrace.
Pro účastníky akce bylo připraveno devět prezentací práce asistentů pedagoga i učitelů MŠ. Diskutovalo se především o nedostatku financí pro speciální pedagogy, jejichž počet bude muset do budoucna narůstat. Dalším tématem se stala integrace děti s postižením, především s autismem či s Downovým syndromem. Přítomní se shodli, že oba typy postižení vyžadují odlišný nadstandardní přístup a úroveň péče. Hovořilo se i o vzdělávání cizinců v mateřské škole, tedy o zdravých dětech, které se však potýkají s neznalostí českého jazyka a jen obtížně komunikují s okolím.
Pedagogové především zdůraznili nezastupitelnou roli rodičů, kteří ovšem mnohdy utajují informace o zdravotním stavu dětí, neboť se obávají, že jejich potomci nebudou přijati do mateřské školy. Stejně tak lékařská vyjádření v některých případech neodpovídají požadavkům mateřských škol na úplnost informací. Spolupráce rodičů s učiteli a asistenty je přitom nezbytná.
Pedagogové především zdůraznili nezastupitelnou roli rodičů, kteří ovšem mnohdy utajují informace o zdravotním stavu dětí, neboť se obávají, že jejich potomci nebudou přijati do mateřské školy. Stejně tak lékařská vyjádření v některých případech neodpovídají požadavkům mateřských škol na úplnost informací. Spolupráce rodičů s učiteli a asistenty je přitom nezbytná.
Za stránku zodpovídá
Mgr. Jana Pavlíková
Datum aktualizace