Před nedávnem se náš kraj ohradil proti návrhu Správy železniční dopravní cesty, která avizovala rušení železničních tratí v našem regionu. Návrh znamenal razantní snížení objemu drážní dopravy. Krátce poté se na Karlovarský kraj obrátila společnost RegioJet Radima Jančury se zajímavou nabídkou. Podstatou této nabídky je, že má společnost zájem provozovat některé dráhy v kraji navržené státem ke zrušení včetně zajištění železniční dopravy na těchto tratích. Konkrétně jde o trasy Cheb – Luby, Dalovice – Merklín, Nová Role – Chodov a Nové Sedlo – Loket. Záměr RegioJetu je o to atraktivnější, že nabízí provozování železniční dopravy o 30 procent levněji, než se na uvedených tratích dosud jezdilo.
Na první pohled se jedná o věc jednoznačně výhodnou, vidím v ní však řadu sporných bodů. Za ten nejdůležitější považuji, že má Karlovarský kraj uzavřenu desetiletou smlouvu s Českými drahami, společnost RegioJet by tedy jednak musela jednat s vlastníkem samotných tratí (SŽDC) i s Českými drahami o převzetí „kolejí“ i železniční dopravy.
Navíc – po jednání s RegioJetem ve mně postup společnosti budí dojem, že vláda pracuje v zájmu této soukromé firmy tím, že vyhrožuje nekoncepčním rušením tratí a připravuje tak společnosti půdu pro převzetí regionálních železnic. RegioJet v roli zachránce pak může přijít s „pomocnou rukou“ krajům v podobě své nabídky. Zvláštní je i to, že při jednání Asociace krajů s ministerstvem dopravy byli přítomni také zástupci zmíněné společnosti. Tyto skutečnosti jen potvrzují domněnku, že vláda je podnikatelský projekt, prostřednictvím kterého si vlivní podnikatelé budou řešit své zájmy.
Už jsem to opakoval nesčetněkrát – pro náš kraj je prvořadé zajistit dopravu pro naše obyvatele, aby se bez problémů dostali do práce i k lékaři. S RegioJetem proto dále budeme jednat a stejně tak i s Českými drahami, zda jsou na takovou nabídku schopny odpovědět.
Petr Navrátil, náměstek hejtmana pro oblast dopravy, silničního hospodářství a regionálního rozvoje