„Kraj musí zabezpečit svým obyvatelům přiměřenou veřejnou dopravu především do škol, zaměstnání, do úřadů a do zdravotnických zařízení, a to jak autobusovou, tak po železnici. U těchto tří vlaků ale máme prověřeno, že jsou téměř bez cestujících, což souvisí i s časy, v nichž jezdí,“ uvedl náměstek hejtmana Petr Navrátil. Jde o vlak z Chebu do Lubů u Chebu ve 3.49, vlak z Lubů u Chebu do Chebu ve 23.22 a vlak z Nejdku do Karlových Varů jedoucí o sobotách, nedělích a svátcích v 0.02.
V současnosti pro kraj České dráhy na základě smlouvy zajišťují veřejnou drážní osobní dopravu v objemu 1 milion 956 tisíc vlakových kilometrů za rok. Kromě toho provozují na regionálních tratích vlaky „na vlastní obchodní riziko“ v rozsahu necelých 350 tisíc vlkm za rok. V následujícím období už část této dopravy ale společnost provozovat nehodlá. Proto u některých z těchto vlaků dojde k omezení nebo jejich nahrazení jinými vlaky. Na regionálních tratích jde o tzv. nesmluvní vlaky zhruba v objemu 95 tisíc vlkm/rok. „K tomu, aby se situaci podařilo bezproblémově vyřešit, bylo třeba připravit během uplynulého půlroku návrh na provedení celkem 66 změn v jízdních řádech,“ vysvětlil ředitel organizace Koordinátor integrovaného dopravního systému Karlovarského kraje Zdeněk Kusý. Do smluvního objemu vlaků by mělo nově přibýt 8 spojů. Dále je navrhováno nevést 10 vlaků, přičemž 7 z nich má adekvátní náhradu a jen 3 zmíněné vlaky se navrhují zrušit bez náhrady.
Se změnami budou detailně seznámeny všechny dotčené obce. „Jde skutečně o důkladně připravená opatření, která se opírají o dlouhodobá sledování vytíženosti uvedených vlakových spojů. Proto věřím, že je lidé pochopí a na komfort jejich cestování budou mít skutečně jen minimální vliv,“ poznamenal Navrátil. Kraj zároveň předpokládá, že navrhované úpravy v jízdních řádech nevyvolají potřebu zvýšit částku na úhradu ztráty, kterou kraj hradí v rámci smlouvy s dopravcem.