Domů Aktuality Kraj pořádal kulatý stůl na téma vzdělávání

Kraj pořádal kulatý stůl na téma vzdělávání

Jak přilákat absolventy základních škol ke studiu technických oborů. To bylo hlavním tématem jednání u kulatého stolu na téma vzdělávání, které svolal Karlovarský kraj (KK). Schůzky se zúčastnili zástupci všech typů škol z celého regionu, ale i obcí a měst, firem a dalších subjektů. Podněty a připomínky diskutujících budou shrnuty a zpracovány pro další kolo diskusí, které by se mělo uskutečnit na podzim.

První část schůzky byla věnována základnímu a střednímu školství. „Je důležité, aby střední školy nechrlily absolventy, kteří na trhu práce nenajdou uplatnění,“ zdůraznil uvolněný krajský zastupitel Tomáš Hybner s tím, že je třeba propojit nejen aktivity kraje a škol, ale i zaměstnavatelů, úřadů práce a hospodářské komory. Pozvánku na kulatý stůl dostali všichni krajští zastupitelé. „Zúčastnilo se jich ale pouze pět z pětačtyřiceti. Zřejmě nemají o tuto zásadní problematiku zájem,“ dodal Hybner.

Co se týče zájmu o středoškolské studium, jsou v KK na prvních místech tradičně gymnázia, obchodní akademie a obchodně podnikatelské obory. Stálé poptávce po řemeslnících se nedaří vyhovět. Obory, jako obráběč kovů, tesař či zedník vyučuje stále méně škol. Podle diskutujících je třeba apelovat především na rodiče žáků končících základní školy. „Zlepšení komunikace by mělo pomoci v tom, aby nedocházelo ke špatné volbě oboru,“ vyzdvihla vedoucí odboru školství krajského úřadu Monika Šperglová. Výběr oboru je klíčový také podle ředitele Okresní hospodářské komory v Chebu Stanislava Kříže. „A to nejen ve smyslu objektivního zhodnocení schopností žáka, ale i možností jeho budoucího uplatnění,“ řekl Kříž.

Když už žáci začnou studovat technické obory, je podle zástupců středních škol stále větší problém s jejich manuální zručností. Zde je ale podle odborníků na vině také systém, ve kterém byly zrušeny školní dílny a krátí se dotace na kroužky, včetně rukodělných, na školách, potažmo v domech dětí a mládeže, kde si školáci mohou osvojit různé dovednosti.

Co může v oblasti základního a středního školství udělat kraj? „Například může podporovat projekty z operačních programů, stanovit strukturu oborů, která bude navazovat na potřeby trhu práce a bude v souladu s budoucím směřováním regionu, studenty nosných oborů motivovat stipendii a v každém případě podporovat zvýšení kvalifikovanosti učitelů,“ shrnul krajský radní pro oblast školství Vratislav Emler.

Druhá část kulatého stolu se zabývala tématy vysokého školství a celoživotního vzdělávání. Hovořilo se například o tom, jakým způsobem zabránit odchodu vysokoškolsky vzdělaných lidí z regionu. Mnohokrát opakovanou je pak potřeba etablované a konkurenceschopné veřejné univerzity se zázemím pro realizaci vědecko-výzkumných aktivit. „Měli bychom využít toho, že prioritou Evropské unie v příštím období bude podpora vzdělávání a také vědy, výzkumu a inovací,“ nastínil Hybner.

Ředitelka KARP Jana Michková nato představila tři projekty KK v oblasti inovací. Nejblíže zahájení realizace je vědeckotechnický park, který by měl být dokončen v letech 2013/14. V témže termínu by mělo být dokončeno také Informační vzdělávací středisko a poslední z prezentovaných projektů, univerzitní kampus, je ve fázi příprav.

 

 

Datum aktualizace