Domů Aktuality Kraj chce autobusy poháněné zemním plynem

Kraj chce autobusy poháněné zemním plynem

Snížení ekologické zátěže a také úsporu finančních prostředků vynakládaných na dotování subjektů zajišťujících veřejnou dopravu v regionu. To by měla přinést částečná náhrada autobusů jezdících na naftu autobusy poháněnými stlačeným zemním plynem (CNG). Alespoň se to píše v krajem objednané studii společnosti MMC Euroconsult CZ.

Ze studie kraj vyšel při zpracování záměru projektu, jehož cílem je, aby v roce 2016 v regionu jezdilo nejméně 25 autobusů na CNG a fungovaly zde čtyři plnicí stanice. Pro financování má být využit Program švýcarsko-české spolupráce. „Budeme žádat o dotaci ve výši 54 milionů korun,“ nastiňuje náměstek hejtmana Petr Navrátil s tím, že by podíl kraje činil zhruba 10 milionů korun. Od záměru by ale nemělo být ustoupeno ani v případě, že by kraj se žádostí o dotaci neuspěl. „Zřejmě by byl zahrnut do rozvojových plánů kraje, abychom se k němu v případě, že by se našly finanční prostředky, mohli vrátit,“ předpokládá vedoucí odboru dopravy Krajského úřadu Karlovarského kraje Vladimír Malý.

Provoz autobusů na zemní plyn je ve srovnání s těmi naftovými levnější zhruba o tři koruny na jeden ujetý kilometr. K tomu, aby se mohlo počítat s úsporami, je ale potřeba čerpacích stanic. Zmíněná studie jich navrhuje vybudovat 12, kraj chce zatím čtyři. K jedné stávající v Karlových Varech by měly přibýt další v Chebu, Sokolově a Mariánských Lázních. „Máme ověřeno, že se 90 procent linkových autobusů alespoň v jednom z těchto měst denně zastaví,“ vysvětluje Navrátil.

Na doporučení Evropské komise má být v roce 2020 poháněno alternativními palivy 23 procent vozidel, z toho by 10 procent mělo jezdit na zemní plyn. Přechod na alternativní paliva je trendem, někde ve světě si do center měst pouští jen takto poháněná vozidla. V ČR je v současné době 26 plnicích stanic, třeba v sousedním Německu jich ale funguje více než 800.

Datum aktualizace