Datová schránka je povinná ze zákona pro právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku, pro právnické osoby zřízené zákonem a pro orgány veřejné moci. Datové schránky úřadů musí být aktivovány nejpozději k 1. listopadu tohoto roku, lidé si je mohou aktivovat kdykoliv. Nejprve je třeba zažádat prostřednictvím kontaktního místa veřejné zprávy, tzv. Czech POINTu, kde sepíší žádost a nechají si ověřit totožnost. Do 3 dnů poté jim budou zaslány přístupové údaje k vlastní datové schránce. Další možností je navštívit podatelnu MV ČR, kde proběhne podobná procedura.
Největší výhodou datové schránky je přístupnost z kteréhokoliv místa, kde je dostupný internet, úspora času, kdy odpadnou problémy s doručováním a chozením na poštu nebo možnost pověřit další osoby, aby měly přístup do datové schránky. Navíc je tato služba poskytována bezplatně.
Dokument doručený elektronicky, prostřednictvím datové schránky, má stejnou právní váhu a platnost, jako doposud vydávaná listinná rozhodnutí. Tedy i razítka a podpisy platí jako v případě „papírového“ dokumentu.