I v letošním roce počítá Letiště Karlovy Vary s komplikacemi v hospodaření. Kvůli pokračujícímu odlivu ruských návštěvníků a omezení letů na lince z Moskvy by ztráta měla dosáhnout asi 9, 8 milionu korun. Jde ale o nejhorší možnou variantu, konečný ekonomický výsledek by měl být lepší.
Rada Karlovarského kraje schválila finanční plán letiště na letošní rok a dovolila mu odložit splátky nájemného za léta 2016 a 2017 na pozdější dobu, nejdéle do poloviny roku 2018. „V tuto chvílí nelétá do Karlových Varů žádná z ruských leteckých společností, jen ČSA. Zájem sice projevily ruské aerolinky Poběda, ale jejich podmínky jsou pro letiště i pro kraj jako jeho vlastníka naprosto nevýhodné. Naším zájmem je udržet Letiště Karlovy Vary finančně zdravé. I nadále budeme jednat o zprovoznění linky do izraelského Tel Avivu a o zavedení letních charterových letů,“ uvedl náměstek hejtmana Jakub Pánik.
Vloni karlovarský aeroport odbavil celkem jen 34 550 cestujících. Za výrazným meziročním poklesem o 58 procent stojí nižší zájem ruské klientely o cesty do České republiky. A to kvůli horší ekonomické situaci v Rusku a propadu hodnoty rublu. Významně se na odlivu tradičních návštěvníků z východu podepsala částečná liberalizace provozu na lince mezi Moskvou a Prahou, kde od jara 2015 může provozovat lety více dopravců – po dvou z české a ruské strany. Zvýšila se tím konkurence a poklesly ceny letenek na trase mezi Moskvou a Prahou. Nejvýznamnější ruský touroperátor se dohodl na spolupráci s tamní soukromou leteckou společností Transaero a část cestujících, kteří dříve létali do Karlových Varů přímými linkami s Aeroflotem, začala využívat levnější nabídky Transaera do Prahy. Aeroflot pak následkem toho vloni v dubnu letecké spojení s Karlovými Vary přerušil.
Karlovarské letiště mohlo na takový vývoj reagovat jen velmi těžko. Pro rok 2015 počítalo s poklesem počtu cestujících o 50 procent. I přesto, že skutečnost byla ještě horší, dosáhlo lepšího hospodářského výsledku, než očekávalo. Původní odhad účetní ztráty zněl 7,45 milionu korun, realita byla o 1,7 milionu příznivější. „Musím ocenit, že management společnosti dokázal zavést taková opatření, díky kterým dosáhl oproti plánu podstatně lepších výsledků. Zafungovala úsporná opatření, důsledné řízení nákladů. Ne ve všech segmentech provozu ale došlo k poklesu výkonů. Ty se zvýšily v nepravidelné přepravě – zaznamenali jsme vyšší zájem o privátní lety do Karlových Varů, zejména letadly kategorie business jet,“ uvedl Jakub Pánik.
Za stránku zodpovídá
Mgr. Jana Pavlíková
Datum aktualizace