V souvislosti s tím se na mě obracejí lidé nejen z našeho kraje, chtějí vysvětlit situaci a vědět, zda náš kraj protěžuje společnost České dráhy. Jak sám pan Jančura uvedl v médiích, Karlovarský kraj je jediný, kdo vypsal už v roce 2005 soutěž na provozování tratí: "Je to opravdu jediný kraj, kde se o dopravu soutěžilo," řekl s tím, že Karlovarský kraj vynechá ze stížností v Bruselu. Nevynechal jej ovšem ze své dramatické kampaně.
Karlovarský kraj má na všech železničních tratích provozovánu drážní osobní dopravu v závazku veřejné služby
na základě vysoutěžených smluv. Ty kraj uzavřel podle výsledků transparentních a nediskriminačních výběrových řízení uskutečněných v letech 2005 a 2006. Tyto dlouhodobé smlouvy byly uzavřeny s drážními dopravci, kteří nabídli nejvýhodnější podmínky. V našem regionu to byly České dráhy, a.s. a soukromý dopravce Viamont. České dráhy dokonce nabídly lepší cenu na 1 vlakový kilometr, než společnost Viamont. Zatímco cena vysoutěžená ČD v roce 2006 se pohybovala na našich tratích přibližně od 53 do 62 korun na 1 vlakový kilometr, Viamont měl cenu od 65 do 93 korun za 1 vlakový kilometr. Je to dáno i tím, že Viamont používá na některých tratích zcela nové vlakové soupravy.
Od počátku roku 2006 do prosince letošního roku Karlovarský kraj
neobdržel žádnou novou nabídku drážních dopravců na zajištění drážní osobní dopravy v rámci základní dopravní oblužnosti. Pouze v říjnu letošního roku vyzvali kraje zástupci Arriva holding ČR, s.r.o., Sdružení železničních společností a Regiojet a. s., aby poptaly služby pro regionální železniční dopravu. Tento požadavek byl adresován i nám zřejmě z neznalosti stavu věci, neboť opakuji, železniční doprava je u nás vysoutěžena.
Smlouvy uzavřené v letech 2005 a 2006 jsou pro Karlovarský kraj
velmi výhodné. Výše prokazatelné ztráty, kterou dopravcům hradíme, se totiž zvyšuje podle smluv pouze o míru inflace. Proto kraj přistoupil k prodloužení těchto smluv a to jak s ČD, tak i s Viamontem do konce roku 2019. Už v minulosti se to příznivě promítlo do rozpočtu Karlovarského kraje, a stejný efekt očekáváme i v příštím období. Navíc se tak vytvoří podmínky pro možnost čerpání prostředků z EU na modernizaci železniční dopravy.
Hejtman Karlovarského kraje Josef Novotný
Hejtman: Kraj vybral drážní dopravce v soutěži už před třemi lety
V posledních dnech rozpoutal majitel společnosti Student Agency Radim Jančura kampaň proti vedení českých krajů, které s koncem roku uzavřely desetileté smlouvy převážně s Českými drahami na zajištění drážní dopravy v regionech.
Za stránku zodpovídá
Mgr. Jana Pavlíková
Datum aktualizace