Domů Aktuality Hejtman: Kolaps autobusové dopravy v Karlovarském kraji nehrozí

Hejtman: Kolaps autobusové dopravy v Karlovarském kraji nehrozí

Situace ve veřejné dopravě v Karlovarském kraji je stabilní. Jednání o zajištění základní dopravní obslužnosti na letošní rok byla složitá, vyčerpávající a velice podrobná. Právě proto se však podařilo najít potřebný konsensus, jak tuto veřejnou službu pro občany kraje zajistit za všestranně přijatelných podmínek.
Karlovarský kraj vydá v letošním roce na zajištění základní dopravní obslužnosti celkem 285 miliónů korun. Z toho činí autobusová doprava 119 mil. Kč a železniční zbývajících 166 mil. Kč. Průměrné náklady dopravce na jeden ujetý kilometr autobusu činí 32 Kč, na jeden kilometr ujetý vlakem pak 52,24 Kč. Tato částka v sobě zahrnuje uznatelné náklady, přiměřený zisk a nezbytné investice dopravce.  

Na 107 autobusových linkách v kraji jezdí celkem 1821 spojů, které za rok ujedou 6,6 mil. km. Naproti tomu drážní dopravu zajišťuje na 12 železničních tratích a 1 trolejbusové lince 337 spojů s ročním objemem 2,8 mil. km. Zatímco autobusovou dopravu zajišťuje v našem kraji 13 dopravců, z nichž ten největší obsluhuje zhruba polovinu objemu dopravy (Autobusy Karlovy Vary - 51%, další významní dopravci jsou Ligneta autobusy s.r.o. - 18%, VV autobusy s.r.o. – 8%, Dopravní podnik Karlovy Vary, a.s., - 7%, Cvingerbus - 6%, atd.), železniční dopravu zajišťují pouze dvě společnosti, mezi nimiž mají dominantní postavení České dráhy. Karlovarský kraj byl prvním krajem, který se rozhodl vnést ducha hospodářské soutěže i do železniční dopravy, a letos vyhlásil veřejné soutěže na provozování vybraných regionálních linek. Jejich výsledky budou známy na podzim tohoto roku.

Jednání o dopravní obslužnosti ztěžuje také inflace či zdražování pohonných hmot. Za této situace musel kraj sáhnout ke kompromisním řešením, například k omezení vybraných autobusových spojů mezi Karlovými Vary a Chebem, které v podstatě kopírují železniční trať č. 140. Naopak byly omezeny některé spoje na regionálních tratích, ovšem opět jen tam, kde je doprava zajištěna autobusy, jako například mezi Aší a Hranicemi.

Věřím, že podobné problémy jako v Ústeckém kraji našemu kraji nehrozí. Není zde monopolní dopravce, na kterém by závisela doprava v téměř celém kraji. Se všemi dopravci se nadto podařilo najít dohodu a uzavřít odpovídající smlouvy. Karlovarský kraj je v rámci České republiky krajem z hlediska veřejné hromadné dopravy nejsložitějším. Je to dáno celkově nízký počtem obyvatel kraje, rozmístěním větších měst v kraji, a značnou vzdáleností mnohých malých obcí od těchto center. Přesto se základní dopravní obslužnost daří zajistit bez závažných problémů, a v rámci možností také efektivně.


JUDr. Josef Pavel
hejtman Karlovarského kraje
Datum aktualizace