Nový systém financování regionálního školství chystá Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy ČR (MŠMT). Podle stávající legislativy platné od roku 2005 byly z kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy prostředky přidělovány jednotlivým krajům podle počtu dětí, žáků, studentů a počtu lůžek v dětských domovech.
Nyní MŠMT navrhuje zcela změnit systém přidělování prostředků. „Budou stanoveny částky, které budou vyjadřovat finanční dotaci na jedno dítě v MŠ nebo na jednoho žáka v základní škole. Částka bude rozlišena pro I. a II. stupeň základních škol a na žáka v oboru vzdělávání na střední škole, v tomto případě se částky se budou lišit podle náročnosti výuky,“ vysvětlil předseda školské komise AKČR a hejtman Karlovarského kraje Josef Novotný.
Částka přidělovaná na dítě nebo žáka bude jednotná v celé republice, což se dosud v jednotlivých krajích lišilo, podle místních podmínek. Úkolem kraje totiž bylo nastavit podmínky k zabezpečení financování škol. Nyní je bude nastavovat MŠMT s tím, že částka by měla být nastavena tak, aby zabezpečovala prostředky na výplatu platů pedagogických pracovníků ve třídě, která bude mít alespoň minimální počet dětí nebo žáků stanovených zákonem.
Další objem prostředků určený zejména na financování platů pedagogických pracovníků základních uměleckých škol, školních družin, domů dětí a mládeže, pedagogicko-psychologických poraden, speciálních pedagogických center, domovů mládeže a také všech kategorií nepedagogických pracovníků bude MŠMT rozdělovat tradiční metodou jako dosud, jen budou rozdělovány daleko menší objemy.
„Předpokládá se, že prostřednictvím oborových normativů a příplatků bude rozděleno až 70 % celkového objemu, zbylých 30 % by pak bylo rozdělováno tradiční formou. Pro zřizovatele je velmi podstatné, že pokud prostředky přidělené ze státního rozpočtu nebudou škole nebo školskému zařízení stačit, bude na jeho starosti a odpovědnosti zajistit případné dofinancování,“ uvedl hejtman Josef Novotný.
Nyní provoz dofinancovával zřizovatel, pouze pokud povolil výjimku z nejnižšího počtu žáků Další podstatnou změnou je připravovaná změna ve způsobu přidělování prostředků školám na zabezpečení pedagogické podpory pro žáky se zdravotním postižením. Částky nebudou přidělovány podle druhu zdravotního postižení, ale podle stupně podpory, které bude dítě nebo žák potřebovat ve výuce.
Do současné doby obdržel vždy kraj vždy na počátku roku určitý objem finančních prostředků a jeho úkolem bylo zabezpečit financování škol a školských zařízení v kraji. „Ministerští úředníci chtějí tento systém změnit. Svůj záměr odůvodňují změnami počtu dětí na různých typech škol,“ doplnil hejtman Novotný. Za posledních 10 let totiž razantně stoupl počet dětí v mateřských školách (z 268 tis. na 347 tis. dětí, tj. cca 29 %), naopak došlo k poklesu počtu žáků v základních školách (z 1 099 tis. na 836 tis., tj. cca 24 %) a pokles také počet žáků na středních školách (ze 419 tis. na 352 tis., tj. 16 %).
Jak jednotlivé krajské úřady, tak i Komise Rady Asociace krajů ČR pro školství a Svaz měst a obcí se v současné době velmi intenzivně zbývají připomínkováním navrhovaných změn. „Provádíme propočty rozdílů stávajícího a navrhovaného systému a již nyní jsou patrné vysoké finanční disproporce oproti stávajícímu stavu. Situace je velmi obtížná i v tom, že mnoho parametrů ještě není známo.
Z tohoto důvodu přijala Komise Rady Asociace krajů pro školství usnesení, ve kterém odmítá přijmout reformu financování, toto zejména z důvodu, že není finančně zajištěno dostatek prostředků pro realizaci reformy tak, aby nedošlo ke snížení přidělovaných objemů prostředků u vysokého procenta škol a školských zařízení, “ uzavřel Josef Novotný s tím, že zástupci Asociace krajů ČR jsou připraveni i nadále s MŠMT jednat.
Částka přidělovaná na dítě nebo žáka bude jednotná v celé republice, což se dosud v jednotlivých krajích lišilo, podle místních podmínek. Úkolem kraje totiž bylo nastavit podmínky k zabezpečení financování škol. Nyní je bude nastavovat MŠMT s tím, že částka by měla být nastavena tak, aby zabezpečovala prostředky na výplatu platů pedagogických pracovníků ve třídě, která bude mít alespoň minimální počet dětí nebo žáků stanovených zákonem.
Další objem prostředků určený zejména na financování platů pedagogických pracovníků základních uměleckých škol, školních družin, domů dětí a mládeže, pedagogicko-psychologických poraden, speciálních pedagogických center, domovů mládeže a také všech kategorií nepedagogických pracovníků bude MŠMT rozdělovat tradiční metodou jako dosud, jen budou rozdělovány daleko menší objemy.
„Předpokládá se, že prostřednictvím oborových normativů a příplatků bude rozděleno až 70 % celkového objemu, zbylých 30 % by pak bylo rozdělováno tradiční formou. Pro zřizovatele je velmi podstatné, že pokud prostředky přidělené ze státního rozpočtu nebudou škole nebo školskému zařízení stačit, bude na jeho starosti a odpovědnosti zajistit případné dofinancování,“ uvedl hejtman Josef Novotný.
Nyní provoz dofinancovával zřizovatel, pouze pokud povolil výjimku z nejnižšího počtu žáků Další podstatnou změnou je připravovaná změna ve způsobu přidělování prostředků školám na zabezpečení pedagogické podpory pro žáky se zdravotním postižením. Částky nebudou přidělovány podle druhu zdravotního postižení, ale podle stupně podpory, které bude dítě nebo žák potřebovat ve výuce.
Do současné doby obdržel vždy kraj vždy na počátku roku určitý objem finančních prostředků a jeho úkolem bylo zabezpečit financování škol a školských zařízení v kraji. „Ministerští úředníci chtějí tento systém změnit. Svůj záměr odůvodňují změnami počtu dětí na různých typech škol,“ doplnil hejtman Novotný. Za posledních 10 let totiž razantně stoupl počet dětí v mateřských školách (z 268 tis. na 347 tis. dětí, tj. cca 29 %), naopak došlo k poklesu počtu žáků v základních školách (z 1 099 tis. na 836 tis., tj. cca 24 %) a pokles také počet žáků na středních školách (ze 419 tis. na 352 tis., tj. 16 %).
Jak jednotlivé krajské úřady, tak i Komise Rady Asociace krajů ČR pro školství a Svaz měst a obcí se v současné době velmi intenzivně zbývají připomínkováním navrhovaných změn. „Provádíme propočty rozdílů stávajícího a navrhovaného systému a již nyní jsou patrné vysoké finanční disproporce oproti stávajícímu stavu. Situace je velmi obtížná i v tom, že mnoho parametrů ještě není známo.
Z tohoto důvodu přijala Komise Rady Asociace krajů pro školství usnesení, ve kterém odmítá přijmout reformu financování, toto zejména z důvodu, že není finančně zajištěno dostatek prostředků pro realizaci reformy tak, aby nedošlo ke snížení přidělovaných objemů prostředků u vysokého procenta škol a školských zařízení, “ uzavřel Josef Novotný s tím, že zástupci Asociace krajů ČR jsou připraveni i nadále s MŠMT jednat.
Datum aktualizace